Friday, August 10, 2012

Aku???Hospital???? Dengue????

Ya allah...berat sungguh ujian mu kali ini.....selepas excident melanggar kereta pd awal bulan Jun...Akhir bulan Julai disahkan menghidap denggi...Seksanya duduk dalam hospital....

Tanggal 1 ramadhan iaitu pada 21 Julai 2012...ayah telah diserang demam panas...kesian ayah....keesokan harinya mak pon ajak ayah pegi Hospital Sg. Buloh... So ayah dengan keadaan terpaksa ikotla...doc cakap platelet ayah dh 138....tp doc cakap esk amik darah n refer klinik kesihatan(KK). so esk dan hari seterusnya ayah amik darah at KK....sampai hari rabu 25 julai 2012, platelet ayah turun sehingga 71....time tu jugak doc  kate nak anta ayah kt Hospital Sg. buloh... yang peliknya, ayah kne warded sehari jek....esknya hari khamis die dah kuar...kuat sungguh azam ayah nk kuar spital....

Nak dijadikan cerita mase hari khamis tue...amin(adik yg bongsu) demam panans...ingtkan demam biasa...so ayah bawak g klinik ari jumaat.....doc bagi ubat n cuti...mase ari jumaat tue jgk aku pegi keje...punyala seronok dapat dgr ceramah secara live kt Dewan Jubli Perak, Pejabat SUK Selangor ustaz Don Daniyel..ntah btul ke tak taip nama ustaz nie....tengahari tue plak tetibe aku diserang demam panas yang teramat dengan tangan n kaki kesejukan....

Aku bawak diri pegi ke kereta dok dalam kereta lebih setengah jam tp sejuk kt kaki n tangan xkebah yg ade ditambah dengan sakit di sendi2.....sampai xleh bawak kereta...time kasih k.dila n zierah sbb anta balik....esknya hari sabtu aku pon pegi la ke klinik swasta...doc kate aku demam n suspek denggi...oh...no!!!!!!!

Sbb mak xsanggup tgk anak2 die kesakitan hari ahad 29 Julai 2012 mak mengarahkan kami berdua pergi ke hospital....ingt kt hospital tempat kecemasan tue cme masuk air jew...so hepi la...upe2nyer datang sorg doc...die bg salam kt aku n kenalkan diri...aku pandang pelik la...dh la nama mat salleh n muka pon pastu bg salam kt aku...islam ke mamat nie????aku pon pandang pelik kt doc tue....sowi la doc mmg xjwb la salam tue....tp tambah pelik mase bercakap ngn doktor tue die siap cakap "insyaallah" n "nauzubillah"...islam ek????malas nak tanya...yg wat aku geram kt doc nie die nak gak tahan aku kt wad....huhuhu...ayat die"misalan dalam perjalanan balik, tetiba shamsiah ditimpa kemalangan nauzubillah la kan, dengan keadaan sakit demam denggi nie, shamsiah boleh kena pendarahan n trus mati di tempat kejadian"...ayat tue doc nie kuarkan sbb aku kate xnk masuk wad...ish....wat takot lak doc nie....huhuhu.....

time kt wad kecemasan aku di tempatkan di tempat pemerhatian..hatiku ingt masuk air jek...upenyer kne amik darah n masuk wad....ye la...selama hari jumaat n sabtu aku muntah, xmakan n xminum ape2....staf nurse pon bg air satu jug soh aku minum...aku minum jek muntah balik....
Mse aku kat wad pemerhatian aku kne masuk air lima botol jek tp adik aku dh dkt sepuluh ....aku datang kol 7.30pgn msuk wad ptg dlm kol 4.30ptg....punya la lama kt wad pemerhatian....kne amik darah dr staf nurse....keputusan platelet darah makin turun....yg wat aku pelik...nape denggi kne check perut ek????aku punya la takot nk kne amik darah...masyaallah...hanya Allah je yg tau.....sakitnyer.....
tepat jam 4.30ptg...aku pon dibawa ke wad 7D katil 11....katil tepi skali.....orang lalu lalang mmg nmpk n org nmpk gak aku....huhuhu....dekat katil 12 xde penghuni, katil 13 lak ade adik kecil usia 13tahun xtau kne sakit ape n katil 14 lak ade kakak dr paya jaras kne denggi gak...kesian die tiap kali amik darah....
Setiap kali nak gi toilet knela panggil staf nurse or dak2 nurse pelatih....ramah2 belaka adik2 nie...doc2 pon banyak yg muda2...aku kire bdk2 lahir tahun 1980-an....tahun kelahiran kami adik beradik.....sape kate dok hospital best...mmg xbest langsung....stakt nk cuci mata leh la tp nk rehat mmg x la...setiap 4 jam suhu badan kne amik....setiap 6 jam kne amik darah...bila dh makin kritikal setiap 4jam kne amik darah...dengan demam xkebah....truk sgt2....doc mmg xbg ubat demam sbb nk monitor demam pesakit denggi...
Dlm kol 12 tgh malam mesti kne amik darah...mse hari kedua kol 2pg pon kne amik darah....tangan aku yg sejuk pon jd msalah kt dorng padahal tangan n kaki aku mmg jenis cepat sejuk klu kne kipas n aircond.....tangan aku nie asyik kne belek dek nurse n doc jek....xkire doc lelaki ke pmpn....hish...masalah tol....demam lak xkebah2 pon mslh jgk....dari ari ahad 29 Julai 2012 smpai 1 Ogos 2012....kne tahan wad....mse 2hb...pg tue adik aku dh dibenarkan balik....bile time aku...doc xbg aku balik...wargh...nape nie????pdhl klu nk ikot amin lg teruk....apehal lak die leh kuar aku xleh lebih la tue.....aku ckp kt doc tue...cmane pon saya nka balik ari nie gak n doc tue lak dengan isyarat tangan kate aku xleh balik....sedeh tol....aku pon pegi bilik air menangis....huhuhu.....
thanx sgt2 kt doc sorg lg yg bg aku balik.....tp yg wat geram doc tue leh malukan aku kt sorg doc lg tue...geram tol....ish xmo citer la...nyampah....tp yg penting ini pengalaman penting dalam hidup aku.....

No comments: